(Det begynte med varemerkeinngrep…)
I 1998, da som Peak Entertainment, begynte eventyret for nordmannen Jo Henning Kolstad. En idé om å bruke en av Nordens mest kjente og kjære barnefigurer, Pippi Langstrømpe, til å trekke barnefamilier til kjøpesentere i hele Norge. Det ble en umiddelbar suksess med over 60 bestillinger og publikum som ropte “Igjen!”, og han skjønte raskt at det var et stort behov for forestillinger med kjente figurer fra barne-TV, film, bøker og dataspill. På den tiden hadde ingen spesialisert seg på denne nisje i eventmarkedet.
Og dermed åpnet øynene våre seg for lisensiert barneunderholdning. Eller rettere sagt, hvordan man gjør det på en lovlig måte… fordi vi kanskje hadde glemt å spørre Pippi om vi kunne bruke henne til egen gevinst. Da Pippis sanne eiere forklarte reglene for unge Herr Kolstad ble det en umiddelbar politisk endring og lisenser (lovlige rettigheter) for å gjøre arrangementer med Pippi og flere andre populære karakterer ble innhentet – Postmann Pat, Byggmester Bob, Brannmann Sam, Nysgjerrige Nils m.fl. Innen noen få år hadde Peak Entertaiment etablert seg som en seriøs leverandør av lisensiert barneunderholdning i Norge.
I 2003 åpnet Peak Entertainment et svensk kontor. En eneste ansatt med en kopi av Gule Sider og en telefon, men så startet salget på det svenske markedet. I 2005 ble navnet endret til Junior Productions. Etter dette kom flere og flere eventforespørsler fra både Danmark og Finland. Frankrike, Latvia og Italia fikk også besøk fra Junior Productions figurer, og i 2015 dro vi helt til Sør-Korea! Men størst er vi fortsatt hjemme i Norden.
Hvordan fungerer konseptet vårt?
I løpet av de 25 årene har karaktersutvalget og ansatte endret seg, men vårt grunnleggende konsept er samme. Ved å tilby kundene våre levende arrangementer med noen av Norges mest populære tegneseriefigurer for barnefamilier skaper vi mer oppmerksomhet og en markert økning i antall besøkende den dagen vi er på plass, noe som selvfølgelig genererer høyere omsetning for den lykkelige kunden. Men fordi våre arrangementer også skaper en positiv atmosfære og gir besøkende familier en koselig og minneverdig opplevelse, blir besøk til den ovennevnte lykkelige kunden oftere – noe som gjør at resultaten av våre besøk blir merkbare lenge etter at vi har pakket ned for dagen. Og jo oftere vi kommer på besøk, jo oftere vil familier velge den kunden. Positive assosiasjoner, rett og slett.
Barn glad. Mamma og pappa glade. Kunde glad. Junior Productions glad. Win-win. The end.